CAMINADA POPULAR DE NAVÀS

Aquesta caminada la farem pels camins del municipi de Balsareny. Sortirem en direcció a la masia de Les Cases, tot passant per sota de la mateixa, desprès de passar per vinyes i conreus, travessarem la variant. Passarem pel costat de "la serradora" i agafarem la pista que dur fina la casa de la Torre del Gil, abans d'arribar però, tornarem a travessar l'autovia, i "passarem pel tub", per agafar la carretera en direcció a la Rabeia.Navàs 2009Navàs 2009Navàs 2009Castell de Balsareny
Prenem un corriol que ens portarà cap al

CASTELL DE BALSARENY

Castell de BalsarenyComençarem a veure de ben lluny la seva imatge amb els merlets airosos.Quan ens hi anem apropant començarem a assaborir un dels millors monuments que tenim del gòtic civil català.Castell de BalsarenyCastell de Balsareny
Enlairat a més de 400 metres sobre el curs del riu Llobregat des de l'any 923. Tot i que el seu origen és de l'època romànica, els elements que veiem són dels segles XIV i XV, i el conjunt es va refer durant el segle XIX. Cal destacar els merlets amb una espitllera al mig, característics dels darrers segles medievals.Castell de BalsarenyMare de Déu del Castell de Balsareny
Quan pugem fins al castell veurem, a mà dreta, una capella romànica del segle XII dedicada a la Mare de Déu del Castell:Mare de Déu del Castell de BalsarenyMare de Déu del Castell de Balsareny

Deixarem el castell tot baixant un corriol que ens portarà a trobar el riu Llobregat. Les vistes sobre els verds dels camps, la plana de Navàs i Balsareny i els cims nevats del fons son espectaculars.Navàs 2009Navàs 2009Navàs 2009Navàs 2009
Tot seguint el riu Llobregat arribem a:

LA RESCLOSA DELS MANRESANS

Resclosa dels ManresansTransèquiaDurant la greu sequera que va patir el Bages el segle XIV es va decidir construir una sèquia per portar l'aigua del Llobregat de Balsareny a Manresa. La Sèquia capta les aigües i les condueix, a travès d'un recorregut de 26 km i amb un desnivell de només 19 metres, fins a la ciutat de manresa. Podem veure una proposta de itinerari.
La resclosa, de forma semiel.liptica, és l'originària. Està feta amb troncs de fusta i posteriorment reblerta amb pedres i formigó.
Continuarem el camí fins arribar a la Rabeia, on esmorzarem.Riu LlobregatLa RabeiaRiu llobregatRiu Llobregat

Navàs 2009Tot seguit continuarem pel Pla de Vilamajor gaudint dels camps del color verd i el groc de la colza