XXIXª CAMINADA POPULAR DE PUIG-REIG-2013

29ª Caminada Popular de Puig-reig 2013

Ens trobem tots els caminants a la Plaça Nova o Plaça del Set i Mig, des d'on sortirà la XXIXª Caminada Popular de Puig-reig.

Caminants fent les inscripcions a la Plaça Nova o Plaça del Set i Mig de Puig-reigAbans d'iniciar la caminada, a l'extrem sud de la plaça, ens esperen unes taules plenes de gots de xocolata calenta per combatre el fred d'aquest matí.

Xocolata calenta per combatre el fred. Autor: Francesc "Caminaire"Col·laboradores servint xocolata desfeta ben calenta

Ens dirigim cap al sud-oest i comencem a enfilar-nos cap al Serrat de l'Oca, iniciant la pujada pel costat de la masia de Cal Sastre de la Costa que deixem a mà dreta. Aquesta és una casa de pagès que conserva l'estil tradicional de masia: planta rectangular, coberta a dues vessants i amb el carener perpendicular a la façana de ponent. Destaca el ràfec de tres filades de teula àrab que segueix tot el seu perímetre.

Enfilant el Serrat de l'OcaLa pujada al serrat de l'Oca és feixuga i molt dreta

Aquesta arrencada en pujada es fa notar. El desnivell és considerable i es va per feina. El corriol va fent esses per poder guanyar alçada més còmodament. De tant en tant ens aturem per gaudir de les vistes sobre Puig-reig.

Vista de Puig-reig amb la carpa de la xocolata desfeta a la dreta des de la vessant oriental del Serrat de l'OcaA mesura que l'alçada augmenta les vistes s'amplien

A mesura que l'alçada augmenta, la panoràmica s'amplia. Abans d'arribar a dalt del serrat, el corriol es dirigeix vers el sud i la pujada es suavitza.

A una certa alçada la pendent es suavitza i el corriol es dirigeix vers el migdiaPanoràmica de Puig-reig des del llom del Serrat de l'Oca. Autor: Francesc "Caminaire"

Finalment assolim el llom del Serrat de l'Oca. Hem salvat un desnivell d'un centenar de metres. Des d'aquest punt, i mirant vers el sud, distingim la muntanya de Montserrat amb els principals cims sobresortint per damunt les masses boscoses.

La muntanya de Montserrat des del llom del Serrat de l'OcaTot seguit, travessem l'esquenall del Serrat de l'Oca i ens dirigim cap al sud-oest vers la casa de Cal Feliu tot seguint un corriol de baixada. Més endavant, enllacem amb un camí que per l'esquerra porta a la propera masia de Cal Serramorena. El seguim cap a la dreta, tot planejant entre camps i clapes de bosc. Mirant cap al nord-oest, i ajudats pel zoom de la càmera, ens apropem al Turó de la Senyera, punt culminant del Serrat de l'Oca.

De camí a Cal Feliu. Autor: Francesc "Caminaire"El Turó de la Senyera, punt culminant del Serrat de l'Oca, vist des del camí de Cal Feliu

Més endavant creuem una ampla pista que porta per la dreta al Turó de la Senyera. El paisatge és força erm, comencem a davallar cap a Cal Feliu, que divisem davant nostre i no gaire allunyat.

CAL FELIU

Façana nord de Cal Feliu amb la rampa d'accés a les tines i un pou a l'esquerra de la imatgeEns trobem davant d'una masia datada del segle XVII i que posteriorment es va anar ampliant perdent l'estructura original. La seva planta és irregular i actualment té les parets arrebossades i pintades de blanc. Ha quedat envoltada, sobretot pel cantó de migdia, per un gran complex d'instal·lacions agropecuàries. Està coberta amb una teulada a doble vessant, amb el carener paral·lel a la façana principal i amb el ràfec molt més pronunciat. Se la veu molt restaurada i amb les pedres de les llindes, finestrals i antigues portalades netejades.

Detall de la rampa d'accés a l'espai de les tines situat a la façana nord de Cal FeliuLes façanes de migdia i ponent de Cal Feliu

Al costat nord hi té adossat un espai corresponent a dues tines del que podem veure la rampa d'accés. La façana principal, situada al migdia, és possiblement la més moderna com testimonien les finestres de la planta superior. Hem de suposar que en alguna de les ampliacions deuria desaparèixer la típica eixida que tenien les masies en aquest cantó. A la façana de ponent es conserva un arc de mig punt adovellat, actualment tapiat.

A l'entorn de Cal Feliu es conserven grans alzines i un bonic pouEl bonic pou de Cal Feliu

A l'entorn de la masia es conserva una era feta amb grans lloses de pedra i un bonic pou. A continuació seguim la pista asfaltada que marxa vers el sud i que enllaça amb la carretera de Viver. En arribar-hi la seguim cap a l'esquerra. Aleshores veiem, enlairada a mà dreta, la masia de Cal Farriols.

CAL FARRIOLS

Cal Farriols vist des de la carretera de ViverCal Farriols és una masia de grans dimensions, orientada a migdia i que ocupa una gran superfície. D'estructura clàssica i amb la coberta a dues vessants, té el carener perpendicular a la façana principal. Veiem com els seus murs estan fets amb carreus ben polits i escairats, i les cantoneres amb carreus treballats. La façana nord sembla que s'està restaurant i podem observar que en part es fa amb materials moderns. Les finestres tenen els brancalls i les llindes de pedra. S'aprecia molt clarament l'ampliació de l'edifici, pel cantó sud, pel canvi de materials.

Cal Farriols vista des de llevant, amb una gran pallissa situada més a la dretaFaçanes de llevant i nord de Cal Farriols

A la façana de llevant hi destaca un portal d'arc de mig punt adovellat, actualment tapiat i amb una porta de fusta inserida. Uns metres més al nord s'aixeca una construcció força gran que ens comenten que servia com a pallissa. El nom Farriols s'identifica amb el topònim "Farriolenchs", que situa un "mas" o "alou", en el segle X, al peu de l'antiga "Strata Cardonensis". L'actual construcció data del segle XV.

Avancem una mica més i descobrim a mà dreta l'Hostal de Farriols.

L'HOSTAL DE FARRIOLS

L'Hostal de Farriols vist des de llevantEs tracta de l'antic Hostal Nou que es va construir, a començaments del segle XVIII, al peu del camí ral que des de Manresa arribava a Berga, molt a prop dels camins de Viver, de Merola i de Puig-Reig. La seva estructura és rectangular, amb la teulada a dues aigües i amb el carener perpendicular a la façana principal, orientada al sud-est. Consta de planta baixa més un pis. Els murs són de pedra sense arrebossar, amb carreus escairats a les cantoneres. La façana principal és la més modificada, amb una moderna balconada de fusta construïda en adaptar-la com a segona residència.

Seguim endavant fins a trobar a mà dreta, el camí d'accés a l'Hostal de Farriols. L'agafem, i de seguida tombem a l'esquerra per remuntar la Costa de la Frau seguint un corriol tot pujant enmig del bosc.

Iniciant la pujada per la Costa de la FrauEls amics de Manresa encarant la Costa de la Frau

Després d'haver pujat uns setanta metres de desnivell, arribem al llom de la carena. Perpendicularment a nosaltres, la recorre el Camí de la Frau. Seguint-lo per l'esquerra arribaríem a la masia de La Frau. La caminada el travessa i es dirigeix cap a ponent. Des d'aquest punt tenim bones vistes cap al nord a la Tosa d'Alp i cap a migdia de Montserrat.

Vistes de la Tosa d'Alp des de la Costa de la FrauPanoràmica de Montserrat des de la Costa de la Frau

A continuació, el corriol planeja per dins un bosc esclarissat de pins fins a sortir a una pista que davalla suaument per la vessant de llevant del Serrat de Sobiraneta. Més endavant deixem aquesta pista que continua fins a la casa de Cal Flor. La caminada segueix, a mà dreta, un sender de bestiar que, en continues i suaus pujades i baixades, avança paral·lel a un torrent en direcció sud. Mentre ho fem, i entre els arbres, divisem a l'esquerra la casa de Cal Flor.

CAL FLOR

La casa de Cal Flor vista des de ponentEs traca d'una casa de pagès de dimensions modestes, de planta rectangular amb els murs de pedra i les cantonades treballades. Consta de planta baixa, pis i sota-coberta. La teulada és de teula àrab a dues aigües i amb el carener paral·lel a la façana principal, orientada al sud. El portal d'entrada sembla ser d'arc rebaixat. A la segona planta destaca una eixida allargada sota la coberta. Al costat oest hi ha dos coberts de construcció moderna fets de maó. Aquesta és una de les moltes masoveries construïdes en els temps de prosperitat del segle XVIII que testimonien la intensa ocupació de l'espai rural.

Bonic cavall en terrenys de Cal FlorDetall d'un els cavalls de Cal Flor. Autor: Francesc "Caminaire"

A continuació, i després d'enfilar-nos a un collet situat a prop del Serrat de Puigsec, entrem en el Bosc de Sobirana i davallem suaument fins arribar al mas de Sobirana, lloc on ens espera l'esmorzar.

EL MAS SOBIRANA

El mas Sobirana. Autor: Francesc "Caminaire"Està situada dins l'antic terme parroquial de Santa Maria de Merola, a l'extrem d'una esplanada, dominant la vall de la Riera de Merola. És una masia de dimensiones mitjanes que conserva la seva estructura original de planta rectangular, amb la coberta a dues aigües i el carener paral·lel a la façana principal, orientada a migdia. Consta de planta baixa, pis i sota-coberta, la qual deuria ser originàriament una galeria i ara la trobem coberta amb tàpia.

Façana de migdia del mas Sobirana on s'aprecia el portal adovellat, el massís contrafort, la finestra tapiada d'arc de mig punt i l'antiga galeria coberta amb tàpiaDetall de la disposició arrenglerada i regular dels carreus de la façana de migdia

Els murs de migdia i de llevant conserven encara els carreus de la primera construcció medieval. Són de mida mitjana, molt regulars i perfectament col·locats en filades. A la façana principal destaca el portal de l'entrada d'arc de mig punt adovellat i una finestra tapiada, també d'arc de mig punt, al primer pis. Així mateix són visibles les restes d'una altra porta, amb llinda monolítica en forma de triangle, posteriorment tapiada, al cantó dret de la façana. Al mig d'aquesta, tocant a la porta, hi ha un contrafort molt massís per reforçar l'estructura.

Detall del portal d'entrada d'arc de mig punt adovellat i del massís contrafortDetall de la finestra tapiada d'arc de mig punt situada al primer pis

A la banda est s'hi ha construït un cobert adossat, de planta baixa amb murs de pedra i també de maó. A l'altre costat del camí hi trobem la pallissa, molt ben conservada, i restes d'una era enrajolada.

La façana de llevant del mas Sobirana amb el cobert adossat més modernamentEl mas Sobirana, el cobert adossat i l'antiga pallissa

En aquest espai, força ample, s'ha preparat tota la logística de l'esmorzar. Unes magnífiques graelles escampen l'olor de la botifarra a la brasa entre els caminants que esperem el torn per recollir l'entrepà. Abans però, un parell de simpàtiques col·laboradores, ens marquen la polsera que ens dóna dret a l'avituallament.

Arribant al mas Sobirana. Autor: Francesc "Caminaire"El control de l'esmorzarCaminants preparats per recollir l'esmorzarLa secció dels entrepans. Autor: Francesc "Caminaire"

Dóna gust de veure les graelles plenes de botifarres coent-se sobre les brases i aixecant grises columnes de fum. Els amics de Puig-reig no paren de buidar-les i omplir-les constantment.

Coent botifarres davant la pallissa del mas SobiranaLes graelles treballant a tota màquina. Autor: Francesc "Caminaire"Repartint botifarres a la brasaBotifarra a la brasa per l'entrepà de l'esmorzar

Tot l'espai és un formiguer de caminants, uns recollint els entrepans, d'altres asseguts esmorzant, uns tercers drets i fent petar la xerrada, tots gaudint del magnífic matí de primavera.

Esmorzant al mas SobiranaEl mas Sobirana acull els caminants en la seva parada per esmorzarParticipants a la caminada esmorzant al mas SobiranaA més del complert i saborós esmorzar, els amics de Puig-reg ens han preparat una petita mostra de història catalana dividida en dues parts. La primera part la trobem aquí al mas Sobirana, i la continuació a l'arribar a l'església de Santa Maria de Merola:
"Aquí comença la Vall del lloc de Merola que durant els segles IX i X ja formava part del termeInformació històrica sobre la Vall de Merola facilitada pels amics de Puig-reig casteller de Puig-reig: fou repoblat a finals del segle IX en temps de Guifré el Pelós i arribà a ser un dels nuclis més poblats del terme del Castell de Puig-reig. Es construí l'església de Santa Maria de Merola i la parròquia que l'envolava i van viure els senyors de Merola. Al segle XII es construí un nou castell de Merola del qual en aquests moments només se'n conserva la paret de tramuntana de la torre i algunes restes de la paret de llevant."

Uns altres cartells ens narren, també en dues parts, la bonica llegenda del Cavaller de Merola. Ens explica com aquest, va aconseguir una de les barres de l'escut de Catalunya quan va saber-se a Barcelona laLa llegenda del Cavaller de Merola rendició de la ciutat de València al rei Jaume I: "Aquell dia, a palau tot era festa i alegria. Els Sarraïns s'havien rendit i el rei Jaume I havia entrat victoriós a la ciutat de València. Les principals dames de la cort no cabien a la pell de contentes: després de tanta guerra tornarien a veure els seus marits i fills. La frisança i el neguit d'aquestes dames eren tant grans que van anar a veure la reina:
      - us imagineu, Majestat, quina sorpresa no tindrien els vostres         cavallers si els anàvem a rebre?
Tal dit, tal fet. No s'ho van pensar pas dues vegades. Sense dir-ne res a ningú, reina i dames de la cort van posar-se en camí fins a arribar al mateix límit de les terres cristianes i, quan se'n van voler adonar, els sarraïns les havien envoltades per tots cantons.
      - Pobres de nosaltres! -es lamentaven-.
      - Aquests moros ens faran presoneres!..."

Després d'esmorzar i amb ganes de reprendre la història del Cavaller de Merola, comencem a caminar de nou per la pista que marxa vers el nord. Ben aviat l'abandonem per agafar un corriol que es dirigeix cap al sud a trobar la Riera de Merola.

PAS SOBRE LA RIERA DE MEROLA

Un estret pontet ens permet travessar l'engorjat de la Riera de MerolaTravessant la Riera de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"

Una bonica passera elevada, entre dos grans blocs de roca, ens permet travessar la Riera de Merola. En aquest punt la riera forma un petit engorjat molt atractiu visualment. Ens acostem a la riera per captar-ne la seva singularitat.

Bonic engorjat de la Riera de MerolaLa passera de la Riera de Merola vista des de sota

Reprenem el camí assabentant-nos que, un cop a l'altra banda, haurem entrat al terme municipal de Viver i Serrateix, ja que la Riera de Merola fa de límit natural entre els dos municipis. Tot seguit enllacem amb el camí que porta a la casa de La Muntada. El seguim cap a l'esquerra en la direcció sud. Des del camí, mirant cap al nord-est, encara podem observar el mas Sobirana i el fum que desprèn la carn a la brasa.

El mas Sobirana des del camí que porta a La Muntada. Autor: Francesc "Caminaire"El camí de La Muntada, paral·lel a la Riera de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"

A poc a poc, el camí es decanta cap al sud-oest acostant-se a la riera. Al cap de poc l'hem de creuar i ho fem a gual per sobre una gran llosa de roca grisenca. Retornem així al terme de Navàs.

Arribant al gual de la Riera de Merola entre els termes de Viver i Serrateix i Puig-reig. Autor: Francesc "Caminaire"Un cop a l'altra banda el camí s'endinsa en un esplèndid bosc de pins rojalets, prims i alts que amb prou feines permeten passar la llum del sol. És un passeig molt agradable, entre un constant joc d'ombres i llums provocat pels arbres que ens envolten.

Passejant enmig de pins rojalets. Autor: Francesc "Caminaire"El camí esdevé un passeig suau i molt agradable

Al cap de poc, i sense deixar de planejar, arribem a una bifurcació, per l'esquerra i cap al nord arrenca la pista que ens portaria de nou al mas Sobirana. Continuem endavant i de seguida arribem al Camp Gran, una immensa clariana conreada enmig del bosc. Un camí surt per la nostra esquerra i porta a la propera masia de Cal Circuns.

CAL CIRCUNS

Cal CircunsAproximació fotogràfica a Cal Circuns on podem veure la galeria de la planta superior de la façana de ponent, actualment tapiada, sostinguda per pilars de pedraLa façana de migdia de Cal Circuns amb un portal simple amb la llinda de fustaCal Circuns és una casa de pagès de dimensions mitjanes, de planta rectangular, amb els murs formats per grans blocs de pedra i les cantoneres de carreus treballats. La coberta és a dues aigües amb el carener perpendicular a la façana principal. La casa es troba orientada a migdia i consta de baixos i dues plantes. La planta superior, pel cantó de ponent, disposa d'una galeria sostinguda amb pilars de pedra, actualment tapiada. Les diferents obertures, que podem veure, disposen de llindes i brancals de pedra. El portal principal és molt senzill i amb la llinda de fusta.

Resclosa sobre la Riera de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"Continuem endavant, vorejant el gran camp, i de nou travessem la riera avançant per la riba dreta camí de Santa Maria de Merola. Al cap d'una estona veiem, a mà esquerra, una petita resclosa per sobre de la qual podríem passar de nou a la riba esquerra. La pista segueix endavant, davallant suaument per dins el Bosc de Merola, i seguint paral·lela el curs de la riera. Més endavant entrem en la Baga de Cal Gregori. Deixem a mà esquerra el cementiri de l'antiga parròquia de Merola, i de les colònies de l'Ametlla de Merola, Cal Riera i Cal Vidal. Tot seguit arribem a l'església de Santa Maria de Merola.

L'ESGLÉSIA DE SANTA MARIA DE MEROLA

Arribant a l'església de Santa Maria de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"L'església de Santa Maria de Merola es va construir al segle XIX vora les restes de la Torre de l'Homenatge de l'antic castell de Merola, en un lloc més avinent, un cop va ser abandonada l'església vella de Merola, d'origen romànic, i que havia estat un antic priorat dependent de Serrateix. L'obra és un dels pocs exemples d'arquitectura renaixentista de la comarca del Berguedà.

La façana de ponent de l'església de Santa Maria de MerolaL'església de Santa Maria de Merola vista des de ponentEl temple és d'una sola nau, acabada amb un absis poligonal. La façana principal, situada al costat de ponent, es troba arrebossada i té una porta amb la llinda i els brancals de pedra, així com una finestra d'arc de mig punt. Al damunt, s'aixeca un enorme campanar d'espadanya de mides superiors a les proporcions generals de l'edifici, el qual sembla afegit posteriorment.

Vista de l'absis poligonal de l'església de Santa Maria de MerolaAl migdia, l'església de Merola, té un petit tancat de pedra amb un pedrís per seure-hi

Els murs són de pedra i estan formats per carreus regulars i ben treballats sobretot a la façana, el campanar i la porta. La coberta és a doble vessant. Als laterals hi té adossats dos cossos. El del costat de tramuntana, és el més antic i té la coberta a dues aigües. El del migdia és molt més gran i amb la coberta a una sola vessant. A la banda de migdia hi té un petit tancat de pedra amb un pedrís per seure-hi.

LA TORRE DEL CASTELL DE MEROLA

La Torre de Merola coronada amb merlets vista des del nordLes restes de la Torre de Merola vistes des del cantó de migdia

Aquest castell controlava el camí que anava a Cardona i el camí ral que resseguia el Llobregat. Era una important torre de guaita del camí ral de Manresa a Berga, que protegia el límit sud del Comtat de Berga. Les restes del castell estan situades a tocar de l'església nova de Santa Maria de Merola, a prop del camí ral. Del vell castell medieval avui només se'n conserven un pany de paret de la torre de l'homenatge d'uns 10 metres d'alt, que correspon a la part de tramuntana, i alguns fragments corresponents a la paret de llevant.

Detall de l'arrencada de les voltes de la Torre de MerolaContinuació de l'escrit sobre la història de la Vall de Merola facilitada pels amics de Puig-reig

Es tractava d'una torre de planta quadrada formada per quatre nivells: uns baixos, dos pisos i un terrat amb merlets. Els dos primers pisos estaven separats per voltes de pedra i el tercer amb un embigat que feia de paviment del terrat. Hi podem observar les restes de l'arrencada de dues voltes de mig punt, fetes amb carreus col·locats en filades a nivell dels baixos i del primer pis. Encara conserva quatre merlets, els dels costats formant escaire. Els murs estan constituïts per blocs regulars de pedra polida col·locats en perfectes filades i a trencajunt, sòlidament units amb morter ric en calç. Les cantonades estan reforçades amb carreus més grans.

Una de les tines més ben conservades de MerolaUna altra de les tines de Merola, aquesta coberta de pedres i de vegetació

Ben a prop de la torre, cap a llevant i en direcció a la riera, podem veure les restes d'un conjunt de vuit tines excavades al marge. Una d'elles es troba en més bon estat que les altres, encara que plena de vegetació. També hi manquen les construccions que les aixoplugaven. Merola era un petit nucli rural del terme municipal de Puig-reig. La industrialització de finals del segle XIX i de començaments del XX va canviar molt la fesomia del terme. A Merola l'hi va arribar l'hora del despoblament i de l'aïllament.

Imatge de Merola amb les restes d'un cobert, la Torre de Merola i l'església de Santa MariaUna masia, la Torre i l'església del petit nucli rural de Merola

La gent que va quedar-se van continuar fent de pagesos, alguns van anar a les colònies de Can Vidal, Cal Riera o l'Ametlla, i altres van anar a viure a Puig-reig o Navàs. Però Merola continua existint, en les cases de pagès, en els camps, en els vells camins, en la mateixa riera que l'hi ha donat nom, en les restes de la vella església romànica i de la torre, en la malmesa església nova... i també en les llegendes. Al costat de l'avituallament trobem la part final de la llegenda del Cavaller de Merola: "... Per sort, el cavaller de Merola s'havia adonat de tot, i tement pel que pogués passar a la reina i a aquelles dames imprudents, lesLa continuació de la llegenda del Cavaller de Merola havia seguides d'amagat amb els seus homes. La lluita va ser ferotge i sagnant, com ho eren totes en aquell temps en què els cavallers lluitaven només amb l'espasa i la força del seu braç, però gracies al coratge i a la valentia del cavaller de Merola els moros van fugir i les dames foren salvades del perill. Quan el bon rei en Jaume ho va saber, va voler recompensar el cavaller de Merola com es mereixia:
      - Demana'm el què vulguis i t'ho concediré -digué el rei.
      - Senyor -va respondre el cavaller de Merola-, és deure de tot
        cavaller servir sempre el seu rei sense esperar-ne res a canvi. Per
        això no vull ni terres, ni cavalls, ni riqueses.
      - L'única cosa que voldria de debò és una de les cinc barres del seu
        escut.
I fou així com l'escut de Catalunya es va quedar amb només quatre barres. La que hi falta, des de llavors, pertany a l'escut del cavaller de Merola"

Les llegendes sobre la Reconquesta són molt freqüents en la nostra literatura oral i també ho són les que fan referència al rei Jaume I, com es el cas de la llegenda del Cavaller de Merola. Els fets narrats els podem situar cap a l'any 1238, moment en què el rei conquereix la ciutatPels voltants de Merola. Autor: Francesc "Caminaire" de València. A les Cròniques de Jaume I (amb alguns episodis de dubtosa veracitat històrica) es troba una narració que si bé no és exacta a la llegenda sí que té una certa semblança. Diu que en els moments de la conquesta de València, el rei fa venir la reina a la frontera i quan la comitiva volgué passar el riu d'Ulldecona no pogueren a causa de la forta pluja que havia caigut; només va passar un cavaller que va anar a Peníscola a informar al rei sobre l'aïllament de la reina i les dones que l'acompanyaven (Volum V de la Crònica de Jaume I). Aquest cavaller podria ser ben bé el cavaller de Merola.

Després de recórrer i fotografiar tot el conjunt de Merola, reemprenem la caminada enfilant-nos per una pista que surt cap a ponent. Arribem a un petit coll on es troben diversos camins. Seguim pel de l'esquerra davallant suaument en direcció al Torrent de l'Escardívol. Abans d'arribar-hi, a la dreta del camí, descobrim un forn d'oli de ginebre.

EL FORN D'OLI DE GINEBRE DEL TORRENT DE L'ESCARDÍVOL

El forn d'oli de ginebre del Torrent de l'Escardívol. Autor: Francesc "Caminaire"Aquestes podrien ser les restes d'una ginebrera: una roca bastant grossa, amb un lleuger buidat que forma una plataforma amb el fons pla, lleugerament inclinat, amb les vores més altes. En el cantó amb més pendent de la plataforma hi ha un forat que permet la recollida del líquid obtingut. Els forns d'oli de ginebre o ginebreres servien per aconseguir oli d'aquest arbust. Era un oli espès i fosc, i molt amarg, que s’obtenia de la saba dels ginebres. La major part de la qual s’emmagatzema a la soca del tronc, sobretot als llocs més nuosos. Aquest producte, és sudorífic, depuratiu i en la ramaderia es feia servir per a treure la ronya (una malaltia de la pell) del bestiar.

Detall de l'estructura final de la ginebreraDetall de la cubeta on es col·locava el recipient per recollir l'oli de ginebre

Per extreure'l se seguia un curiós procediment. Un cop arrencada la soca, s’estellava en trossos petits, aprofitant només la part vermella, i es posaven dins d’un bidó girat al revés, encaixat damunt de la roca. Es segellava amb fang tot el voltant de la boca i després es cobria de llenya i s’encenia. Amb l’escalfor del foc, la reïna del ginebre es fonia i sortia primerament l'aigua i després l’oli de la fusta. A través del forat fet a la roca es recollia definitivament a l'interior d'un recipient. S’havia d’anar molt en compte que les flames no arribessin al líquid, perquè era molt inflamable i es podia perdre tot en poc segons; per això s'allunyava el recipient de recollida, del lloc on es feia el foc.

El Bosc de CorominesRemuntant la carena del Serrat de la Trompa a través del Bosc de Coromines

La pista avança revoltant els torrents i guanyant alçada a poc a poc. Travessem una massa boscosa important de pins força alts. És el Bosc de Coromines. De tant en tant, i mentre anem guanyant alçada, se'ns obren algunes finestres entre els arbres que ens permeten contemplar magnífiques vistes vers el nord.

Vista de la Serra d'Ensija i dels Rasos de Peguera des del Bosc de CorominesLa Serra del Moixeró des del Bosc de CorominesLa Tosa d'Alp, el Puigllançada i el Catllaràs des del Bosc de CorominesA estones contemplem els Rasos de Peguera i la Serra d'Ensija, més a la dreta el Moixeró, la Tosa d'Alp i el Puigllançada. Allunyats però més propers, els cims del Catllaràs més occidental. La caminada encara el darrer tram, força dret, fins assolir la carena del Serrat de la Tropa. Aquesta és una serra situada entre els municipis de Puig-reig i de Viver i Serrateix i que està recorreguda per una ampla pista que seguim cap a l'esquerra en direcció sud-est.

Vista de Castelladral i entorns des del Serrat de la TropaEl Port del Comte des del Serrat de la Tropa

En assolir la carena se'ns obre una àmplia perspectiva cap a la banda de ponent. Vers el sud-oest veiem Castelladral i cap al nord-oest s'arriba a observar la Serra del Port del Comte, entre mig els pobles de Montmajor i Viver i Serrateix. Anem avançant planerament pel llom de la carena.

Avançant pel llom del Serrat de la Tropa. Autor: Francesc: "Caminaire"Montserrat des del Serrat de la Tropa. Autor: Francesc "Caminaire"

El paisatge de camps i boscos és extraordinari, sembla un gran mosaic esquitxat de masies i cases de pagès. Més endavant entrem, de nou, breument en terme de Viver i Serrateix. Arribem a un petit coll des del que tenim bones vistes cap als dos costats de la carena.

Els Rasos de Peguera des del camí de Cal DainaLes serres de Port del Comte, Busa, Verd, Cadí i Queralt des del camí de Cal DainaEl Puigmal i el Pirineu de Núria des del camí de Cal DainaVal la pena gira-se cap al nord i observar el gran desplegament de muntanyes que suposa el pre-pirineu català. El Port del Comte, el Cadí i el Puigmal encara conserven els seus cims emblanquinats per la neu. La pista continua avançant vers el sud-est, ara en una molt lleugera pujada. Tot seguit passem pel punt d'unió de tres termes: Puig-reig, Viver i Serrateix i Navàs.

Panoràmica pirinenca obtinguda una mica abans d'arribar al control de Sant Genís. Autor: Francesc "Caminaire"Arribem a un altre petit coll tot entrant en terme de Navàs. L'amic Francesc ho aprofita per obtenir una esplèndida panoràmica. Caminem una mica més i arribem als peus del cim de Sant Genís. Aquí trobem el tercer avituallament.

El tercer avituallament sota el cim de Sant Genís amb el Pedraforca i els Rasos de Peguera al fonsTaronges, galetes de xocolata i agua per recuperar forces

Un avituallament ric en energia. Galetes de xocolata i taronges ens aporten els sucres necessaris per recuperar-nos de l'esforç. Cantis d'aigua fresca ajuden a apaivagar la sed, ja que el sol comença a notar-se.

Sota el cim de Sant Genís. Autor: Francesc "Caminaire"El tercer avituallament de la caminada 2013

Tot seguit deixem la pista per enfilar-nos, per un corriol que surt a mà dreta, fins el vèrtex geodèsic de Sant Genís. A dalt de tot, al seu costat, oneja una senyera. El desnivell que hem tingut que superar tant sols ha estat d'uns quinze metres.

EL TURÓ DE SANT GENÍS 563 m.a.

La senyera  el vèrtex geodèsic de Sant GenísDes del cim de Sant Genís. Autor: Francesc "Caminaire"

Sant Genís és un turó de 563 metres d'alçada que es troba entre els termes de Navàs i de Puig-reig. Al seu cim hi trobem un vèrtex geodèsic i una senyera. Les vistes des de dalt del turó ens permeten visualitzar tots els punts cardinals.

Vistes de les serres de Port del Comte, Busa, dels Tossals, del Verd i del Cadí des del cim de Sant GenísEls Rasos de Peguera i la Serra d'Ensija des de dalt del cim de Sant GenísEl Puigmal vist des de dalt del Turó de Sant GenísVistes de Navàs i del Castell de BalsarenyMontserrat i el Turó de CellersLa muntanya de Montserrat des del Turó de Sant Genís. Autor: Francesc "Caminaire"
Des del nord, i seguint el sentit de les agulles del rellotge, podem distingir: el Port del Comte, la Serra de Busa, la Serra del Verd, els Rasos de Peguera, la Serra d'Ensija, la Serra de Queralt, el Moixeró, la Tosa d'Alp, el Carllaràs, Matamala, Gaià, La Galera, Navàs, el Castell de Balsareny, Montserrat, la Torre del Moro de Castellnou de Bages, Castelladral i Viver.

EL MAS DE SANT GENÍS DE MASADELLA

El mas de Sant Genís des del Turó del mateix nom. Autor: Francesc "Caminaie"Sant Genís de Masadella

Des de dalt del turó també veiem algunes de les masies del terme de Navàs. Destaca la gran caseria de Sant Genís de Masadella, situada a uns tres quilòmetres de Navàs, a la carretera de Serrateix. A prop hi té una capella, que porta el mateix nom, que havia estat l'església dels masos del pla de Navàs i avui és particular del mas de Sant Genís.

El Turó de Sant Genís amb el vèrtex geodèsic i la senyera vistos des del sud-estBaixant del Turó de Sant Genís. Autor: Francesc "Caminaire"

Davallem ràpidament per un corriol que en poc temps ens deixa de nou a la pista que seguíem. Retornem al terme de Puig-reig. Arribem al costat d'una bassa, davant mateix d'ella arrenca un sender a mà esquerra que davalla cap a llevant. Anem baixant seguint la Carena de Vilafresca. Davant nostre, vers l'est, veiem la caseria de La Galera del terme de Gaià.

La Galera o el Gramolar vista des de la Carena de VilafrescaAl cap de poc, deixem la carena i agafem un altre corriol que surt a mà esquerra i s'endinsa al bosc. Anem avançant en ziga-zagues baixant, primer cap al nord i després planejant cap a ponent per sota el Turó de Sant Genís.

Restes de les ruïnes d'una construcció sota el Turó de Sant GenísDetall d'una de les parets de la construcció trobada sota el Turó de Sant Genís

El camí va revoltant diversos torrents de la vessant oriental del Turó de Sant Genís. De mica en mica tornem a orientar-nos vers el nord. Finalment enllacem amb una pista de terra que, provinent de Cal Vila i el Grapal, porta fins el Turó de Sant Genís. La seguim breument cap a la dreta per agafar tot seguit un sender a l'esquerra. Anem baixant paral·lels a un torrent fins a trobar un trencall a mà esquerra que en pocs minuts ens porta fins a la Font de la Barraca.

LA FONT DE LA BARRACA

La Font de la BarracaLa font es troba molt a prop del llit del torrent. És del tipus de dipòsit, i la sortida està regulada per una aixeta. Veiem que hi surt una canonada, lo qual fa suposar que deu ser aprofitada per alguna masia propera. A la pedra que es troba a sobre la font hi ha gravada la data de 1950, segurament correspon al seu darrer arranjament. Suposem que el seu nom està relacionat amb la propera masia enrunada de Cal Barraquer. A continuació refem el camí fins a trobar de nou el sender. Seguim baixant arran de torrent fins a recuperar la pista de Cal Vila i el Grapal. La seguim de nou breument i de baixada, per agafar tot seguit un corriol a mà dreta que, per dins del bosc, ens portarà a la Font de Sant Ramon.

LA FONT DE SANT RAMON

La Font de Sant Ramon. Autor: Francesc "Caminaire"Aquesta deuria ser una de les típiques fonts per anar a berenar. Es troba en un espai acollidor, molt fresc i envoltat de vegetació. La font està situada sobre un mur de pedra i l'aigua raja per una canella de ferro, caient dins d'una pica de pedra picada. L'espai està presidit per una taula rodona, rodejada de grans blocs de pedra per seure-hi. En una de les pedres del mur hi ha pintada la data de 1952, possiblement de la darrera restauració.

Deixem la font i agafem un corriol que surt per l'altre costat d'on veníem. Al cap de poc sortim de nou a la pista anterior seguin-la de baixada cap a la dreta. Ben aviat l'hem de deixar, per seguir un corriol que arrenca a mà esquerra i va a buscar l'altra vessant de la vall.

Visual a La galera des del camí de l'Alzina de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"Aproximació fotogràfica a Cal Vila, El Grapal i La Galera des del camí de l'Alzina de Merola

Anem avançant cap a llevant en direcció a la masia de l'Alzina de Merola. Des del camí, mirant vers el sud-est, tenim una bona visual del conjunt del Grapal i de La Galera. La casa del Grapal, també anomenada Alzina de Graells, és una partició de l'Alzina Vella de Merola, que era el mas originari. El conjunt queda completat amb la masia de Cal Vila. Al cap de ben poc arribem a l'Alzina Vella de Merola.

L'ALZINA VELLA DE MEROLA

L'Alzina de Merola vista des de ponentAquesta masia, junt amb diversos coberts, varies tines, dues pallisses i unes modernes instal·lacions agrícoles, forma un conjunt de dimensions considerables. L'edifici principal està situat en un desnivell del terreny i és de planta rectangular, encara que amb una estructura irregular per les diverses ampliacions sofertes. Consta de planta baixa i dos pisos, amb la coberta a dues aigües i amb el carener perpendicular a la façana principal, que es troba orientada a migdia.

Un dels coberts de l'Alzina de Merola reforçat amb contrafortsLes façanes del nord i de llevant de l'Alzina de Merola

A la façana lateral que dona a llevant hi veiem dos contraforts. Destaca a la banda nord, la llinda d'un portal amb la següent inscripció: "AN ALSINA 1706".
A continuació la caminada es dirigeix cap al nord entre camps i clapes de bosc. De mica en mica anem davallant per anar a trobar la Riera de Merola. En arribar a uns camps fem un gir de 180° i acabem de baixar fins la llera de la riera.

LA RIERA DE MEROLA

En passar a prop de la Riera de Merola enllacem amb la caminada curtaLa Riera de Merola, en el seu tram final, forma petits salts entre les roques erosionades

En aquest punt enllacem amb l'itinerari de la caminada curta. Decidim acostar-nos per admirar el paisatge de la Riera de Merola. Aquesta neix als peus del poble de Casserres i té el seu aiguabarreig amb el Llobregat una mica abans d'arribar al nucli de l'Ametlla de Merola.

Durant el seu recorregut es formen petits gorgs que conviden a remullar-seDetall d'un dels gorgs de la Riera de Merola

En aquest tram, la riera a anat erosionant la roca, formant petits saltants d'aigua i profunds gorgs, convertint aquests espais en llocs tranquils per gaudir del silenci i el descans. El nostre sender avança cap el sud-estPassera sobre la Riera de Merola
paral·lelament al curs de la riera. A estones ens hi acostem molt, caminant a tocar de la llera, i en altres moments ens allunyem d'ella però sempre tenint-la ben a prop. Més endavant deixem, a l'esquerra, una estreta passera que permet creuar la riera i passar a la seva riba esquerra. No tardem gaire en descobrir, a la dreta del camí, la Font de la Mosquera.

LA FONT DE LA MOSQUERA

Vista general de la Font de la Mosquera. Autor: Francesc "Caminaire"La Font de la Mosquera

Situada en un bonic racó del camí, és una font amb el dipòsit enrajolat i cobert de maons. Tot i disposar d'una aixeta a la part baixa de la paret frontal, l'aigua cau des de la part superior pel forat del sobreeixidor, espetegant sobre una llosa inclinada recoberta de molsa. Tot el conjunt resta amagat sota una petita bauma recoberta de vegetació. Deixem la font i continuem seguint la riera fins que al cap d'una estona arribem a la passera de La Granota.

LA PASSERA DE LA GRANOTA

La passera de La Granota sobre la Riera de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"Creuant la riera de Merola per la passera de La Granota

Creuem la Riera de Merola ajudats per aquesta passera que rep el nom de la propera masia homònima. Un cop som a l'altra banda, i després duna petita i curta pujada, arribem a un replà on ens espera el quart avituallament.

El quart avituallament a prop de Cal Mingo. Autor: Francesc "Caminaire"Emparats sota l'ombra de les alzines apaivaguem la sed amb aigua i refrescs

Descansant sota la protecció de l'ombra de les alzines, apaivaguem la nostra sed amb aigua i begudes fresques que ens ofereixen en aquest control. La calor és molt intensa i convé hidratar-se bé. Un cop ens hem refet, reemprenem la caminada marxant en direcció nord. De seguida creuem la pista que porta a les masies de Cal Mingo i La Granota. Mentre anem remuntant un petit turó per la vora d'uns camps, veiem aquelles masies a la nostra dreta.

CAL MINGO I LA GRANOTA

Les masies de Cal Mingo i La GranotaCal Mingo i La Granota des dels camps que les envolten

Per aquest indret hi passava el camí ral de Manresa a Berga, el qual continuava cap al nord, per Merola, Farriols, l'Hostal Nou, etc. La masia de La Granota la formen dues cases. Una correspon a l'antic hostal del camí ral de La Granota, mentre que l'altra és un edifici posterior. L'any 1776 hi va passar la nit el viatger Francisco de Zamora, el qual va escriure: "Comimos en Caserras y después salimos de este pueblo para la Granota, encontrando algunos montes de carrascas y robles, hasta llegar al mesón de la Granota, que es, una venta infeliz".
Cal Mingo està format per una antiga casa de pagès, avui molt restaurada, i la seva pallissa.

En acabar la pujada anem a parar a una pista paral·lela a la carretera. Girem a l'esquerra fins a trobar una bifurcació.

Panoràmica del Pirineu obtinguda des de la Carena del Pi GordiDes d'aquest punt encara podem divisar, cap al nord, part de les serres del Moixeró i del Catllaràs. El camí de la dreta ens portaria a la carretera que la tenim a tocar; la caminada gira a l'esquerra i segueix l'anomenat Camí de la Carena, tot revoltant la Carena del Pi Gordi per la sevaPlanell de roca grisa ple de gatoses i argelagues ben florides vessant ponentina. Aquest camí planeja entre camps erms i zones boscoses. Més endavant, deixem la polsosa pista i, per fer drecera, agafem un corriol a mà dreta que, pujant lleugerament, s'endinsa al bosc. Al cap de poc creuem un gran pla de roca grisa. Tot seguit travessen una pineda esclarissada de pi blanc, plena de gatoses i argelagues que han colonitzat aquestes zones més assolellades. De mica en mica hem anat prenent la direcció nord, estem fent el darrer tram de la caminada. Tot un plegat veiem a l'esquerra una barraca de vinya. Com som uns grans amants d'aquestes construccions, ens desviem del camí i anem a veure-la.

BARRACA DE VINYA DE LA CARENA DEL PI GORDI

La barraca de vinya de la Carena del Pi Gordi. Autor: Francesc "Caminaire"Detall de l'interior de la barraca de vinya. Autor: Francesc "Caminaire"

Les barraques de vinya són construccions fetes només en pedra seca. Servien tant per aixoplugar-se com per guardar-hi eines o bestiar. Es cobrien superposant filades de pedres planes que s'anaven tancant cap a l'interior. D'aquesta que veiem, podem destacar-ne el voladís que servia per expulsar l'aigua de pluja. Una vegada documentada retornem al sender per continuar amb la caminada. Al cap de poc enllacem amb el Camí de Santa Maria de Merola. A la cruïlla hi veiem les restes d'una creu de terme.

RESTES DE LA CREU DE TERME DE MEROLA

Restes d'una creu de terme en el Camí de Santa Maria de MerolaDetall del pedestal que es conserva de l'antiga Creu de Terme de Merola

Podem observar les restes d'aquesta antiga creu de terme, situada al costat del Camí de Merola. Tant sols es conserva el pedestal, format per un bloc de pedra de forma cúbica, sobre una base més gran de planta quadrada. Del pedestal n'arrenca la base de la columna o de la creu, de secció circular, que està trencada. Davant nostre, en direcció nord, veiem la Casa Gran de Cal Riera.

LA CASA GRAN DE CAL RIERA O CAL GERONI

La Casa Gran de Cal Riera des del Cam´de Merola. Autor: Francesc "Caminaire"Façanes de migdia i levant de la Casa Gran de Cal Riera. Autor: Francesc "Caminaire"

Situada molt a prop del riu Llobregat la casa, datada al segle XVII, era una de les grans propietats agrícoles de Merola. A finals del segle XIX va vendre part de les seves terres que posseïa a prop del Llobregat a l'empresa de filats i teixits de Pere Manent i Companyia, donant naixement a la colònia industrial de Cal Riera. La masia és de planta rectangular i té una estructura típica dels masos setcentistes, amb galeries a llevant i a migdia. La galeria de migdia va ser adossada posteriorment tapant el primitiu portal d'entrada. La galeria de la façana est, s'estén al llarg de tota la primera planta i està feta amb arcs rebaixats, impostes de rajol i barana metàl·lica. Cada un dels arcs disposa d'un òcul damunt seu.

A continuació girem cap a ponent per anar a creuar per sota la C-16. Després de fer-ho seguim un vial, en direcció nord, que en poca estona ens deixarà en el Polígon Industrial de Cal Vidal.

Arribant al Polígon Industrial de Cal idal. Autor: rancesc "Caminaire"L'esperat, per la canalla i no tant canalla, avituallament dels gelatsRecollint els gelats al Polígon Industrial de Cal Vidal
Aquí trobem el darrer, però no per això menys esperat, avituallament dels gelats. Després de la calor i mentre esperem agafar l'autocar que ens tornarà a Puig-reig, sempre és una grata sorpresa gaudir d'aquest instant.

L'interior de l'autocar que ens retorna a Puig-reig. Autor: Francesc "Caminaire"A l'arribada, com és tradicional, ens espera un abundant pica-pica sota les voltes de la plaça. No hi manca el fuet, la llonganissa, les patates fregides, les olives, els fruits secs... i per descmptat aigua, refrescs i porrons plens de "clara".

El control d'arribada a la Plaça Nova o del Set i MigCol·laboradors tallant llonganissa pel ica-pica. Autor: Francesc "Caminaire%quot;Menudalles a l'acabar la caminada. Autor: Francesc "Caminaire%quot;Aigua i begudes per refrescar-se. Autor: Francesc "Caminaire%quot;

Com a cloenda de la diada hem de dir que ha estat una caminada perfecta. Un recorregut ben escollit, variat, amb pistes, senders i corriols. Itinerari que ha sabut combinar els llocs assolellats amb els ombrívols, els boscos amb les aigües. Hem descobert un munt de panoràmiques i bonics racons; sorprenents masies i amagades fonts. Els avituallaments superbs, i la gent amable i amb ganes de servei. Moltíssimes gràcies, un any més, a tots i totes (moltíssima gent) els que col·laboreu en la seva organització.

29ª CAMINADA POPULAR DE PUIG-REIG 2013

Caminada Popular de Puig-reig 2013Us recomanem que mireu l'àlbum de fotografies del company Francesc:
- Enllaç a l'àlbum del Francesc "Caminaire" (Manresa).

1 comentari :

Anònim ha dit...

Una caminada molt maca,pero el forn d oli de ginebre sembla ser la boxa d una tina.