CAMINADA DE FESTA MAJOR DE SANT VICENÇ DE TORELLÓ

Sant Vicenç de Torelló pertany a la Vall del Ges junt amb els municipis de Torelló i Sant Pere de Torelló. De tots els nuclis existents dins La Vall del Ges, el més poblat és el de Torelló. En aquesta subcomarca discorren els rius Ter i Ges.

Sortim de la Plaça de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló, seguim el carrer Major i arribem al carrer Nou. Aquí veiem el dipòsit d'aigua municipal.

DIPÒSIT D'AIGUA MUNICIPAL

Dipòsit d'aigua municipalDipòsit d'aigua municipal

Es tracta d'un dipòsit de distribució de les aigües segons plànol de l’enginyer Sr. Josep Ignasi Miravet, inaugurat el mes de novembre de 1929, essent alcalde del poble el Sr. Josep Jolis Barcons. Aquesta obra va representar una gran millora pel poble ja que va suposar tenir subministrament d’aigua als habitatges.

A continuació agafem el carrer de la Cerdanya que ens portarà cap els afores del poble. En front nostre veiem el punt culminant de la caminada: el Castell dels Moros.

El Castell de Torelló des del pobleMarxaires de Sant Vicenç de Torelló

Cap a llevant tenim bones vistes de la Serra de Bellmunt i el Santuari.

La Serra de Bellmunt des de Sant Vicenç de TorellóContinuem la ruta fins arribar a la cruïlla del mas Font de Nogueres, nosaltres seguim per l'esquerra. Passem per davant el mas Els Camps.

Mas Els CampsContinuem endavant i deixem a la dreta el trencall al mas el Vilar. Agafem el camí de l'esquerra i en la següent bifurcació, el de la dreta. Aleshores s'inicia un extens roqueter, que passa pel costat d'una estranya edificació que sembla abandonada, amb un aerogenerador de primera generació a la part del darrera, es tracta d'un projecte de casa solar d'un visionari del poble, segons ens expliquen alguns marxaires. Aquí trobem un pal indicador i ens enfilem de dret pel roqueter de la dreta.

Indicador al CastellEl Castell des del davant de la casa solar

Anem enfilant-nos pel serrat seguint el corriol, més endavant aquest enllaça amb la pista que porta al Coll de Gallina. Tenim bones vistes a ponent de la Serra de Sobremunt, Orís...

Vistes de la Serra de Sobremunt, Orís...El Turó de Coll de GallinaLa pista s'acosta al Turó de Coll de Gallina i una mica més endavant arriba al mateix Coll de Gallina.

El Castell de Torelló des del Coll de GallinaEl Santuari de Bellmunt des del Coll de Gallina

Anem trobant senyals, grogues i blanques, del sender de la Vall del Ges PR-C45. Aquest sender de petit recorregut fa 21,5 qm. i passa per Sant Vicenç de Torelló, Sant Pere de Torelló, el Santuari de Bellmunt, el bosc de les Fages, el castell dels Torelló i Torelló. Per fer-lo sencer calen unes 6 hores. Arribem al Coll de Gallina, a 692 m.a., on comencen a preparar l'esmorzar per quan tornem de la pujada al Castell.

El Coll de GallinaEl Turó del Coll de Gallina des de la pujada al Castell de Torelló

A continuació venen les rampes més fortes, doncs ens estem enfilant de forma molt dreta veien el Castell sobre els nostres caps. En arribar a l'últim tram, el camí gira a l'esquerra tot planejant. Al cap de molt poc, trobem una petita escala de ferro, de sis graons, fixada a la paret, que ens facilita el darrer pas per accedir a la pla superior.

Escala per accedir al Castell de TorellóEscala per accedir al Castell del TorellóEscala per accedir al Castell de TorellóEscala per accedir al Castell de Torelló

Arribem a dalt del pla, davant nostre la torre del Castell, flanquejada a la seva dreta per la bandera de Catalunya, que ha estat omnipresent durant tot l'itinerari. A l'esquerra hi trobem quatre estaques de ferro delimitant una cisterna, a terra, excavada a la roca, plena de males herbes, que impedeixen delimitar la seva fondària.

RUÏNES DEL CASTELL DE TORELLÓ

Castell de Torelló, dels Torelló o dels MorosEl Castell dels MorosCastell dels Moros

El castell de Torelló, també conegut com Castell dels Moros o Castell dels Torelló, es troba documentat des d'una data molt primerenca: el 881. Només havien passat tres anys des de l'inici de l'empresa repobladora i reorganitzadora del territori osonenc, capitanejada per Guifré el Pelós en nom de l'Imperi Carolingi. El van ubicar en un punt estratigic i de difícil accés: en un extrem d'una carena que separa el curs baix de la vall del Ges de la vall del Ter, al cim d'un puig margós de 781 metres d'altitud.

El Castell dels MorosEl Castell dels Moros

La històrica fortificació va ser construïda per a la defensa i control de tota la demarcació del territori que dominava i per a fer front a qualsevol conflicte, intern o extern, que s'hi pogués produir. Al segle IX, va esdevenir una fortificació més de les moltes que es varen restaurar o alçar de nou al llarg de la frontera (marca) entre el món islàmic i el cristià.

El Castell dels MorosEl Castell dels MorosDins la Torre del CastellDins la torre del Castell

Al ser d'època medieval, ha estat testimoni de la trajectòria de les llavors naixents parròquies de la vall de Torelló: Sant Feliu, Sant Pere i Sant Vicenç. L'antiga torre circular del castell, visible des de tota la vall, ens permet imaginar-nos com era la vida d'aquella època. El Castell, en temps de guerra era utilitzat pel Castlà per protegir-se dels atacs dels guerrers contrincants i pels seus cavallers per tal de defensar-lo.

Forats al terra per estaques de fustaForats al terra on col·locar estaques de fusta

Durant l'any 1554 el marquès de Tarifa va ordenar demolir el castell per a evitar el seu ús pels bandolers, quedant en l'actualitat tant sols la torre rodona del segle XII bastant deteriorada. Encara es poden apreciar els forats al terra, que correspondrien a construccions auxiliars de fusta.

Situats en llocs estratègics, els castells ofereixen gairebé sempre vistes
excepcionals dels seus voltants i el de Torelló no és cap excepció.

Vistes de llevant des del Castell dels TorellóVistes cap al nord: en primer terme el mas Vallmajor i al darrere el cim dels Tres BatllesVistes cap a ponent: en primer terme la Colònia Borgonyà i darrere seu, enlairats, el Castell d'Orís, Sant Genís d'Orís, el Puiglescòpies. Al fons la serra de Sobremunt amb el Santuari dels MuntsVistes cap al migdia: al davant Sant Vicenç de Torelló i al fons el Montseny amb el Pla de la Calma i les AgudesDesprés de contemplar aquestes vistes i extasiar-nos amb el paisatge dels voltants, baixem pel mateix lloc del Castell i ara el revoltem per la cara nord.Tot el peu del Castell està lleugerament abalmat, el que fa més difícil el seu accés per aquesta banda.

Revoltant el Castell per la banda nordRevoltant el Castell per la banda est

Una vegada donada la volta al Castell, encara podem adonar-nos de les poques restes de parets que queden de l'antiga fortalesa. Abans de reiniciar la caminada, tenim una bona visió del camí de baixada fins al Coll de Gallina, on ens espera un bon esmorzar, i al darrera seu el Turó de Coll Gallina.

Restes de murs de l'antic CastellCamí de baixada amb el Coll de Gallina i el Turó de Coll de Gallina

Comencem a baixar pel mateix camí de la pujada. Durant el trajecte ens adonem de l'existència de fòssils marins. Aquestes troballes ens fan pensar en l'immens mar que cobria tanta terra catalana.

Fóssil marí de petxinaArribem al Coll de Gallina i ens cruspim un bon entrepà de botifarra i cansalada acabades de fer. Després d'aquest bon esmorzar agafem el corriol que puja al Turó de Coll Gallina per contempla les vistes des d'aquesta atalaia més propera.

Sant Vicenç de Torelló des del Turó de Coll GallinaEl Castell dels Torelló i el Coll Gallina amb la gent esmorzant. Vista des del Turó de Coll Gallina

Descendim del turó per la part sud mitjançant un corriol que ens porta fins un dipòsit d'aigua. D'aquí surt la pista que passant per davant el mas El Vilar, enllaça amb el camí de pujada a l'alçada del mas Els Camps.

El VilarEl Vilar

Ara tant sols ens queda seguir el mateix camí fins a retornar a la Plaça de l'Ajuntament, on es dona per acabada aquesta caminada.