


Distància recorreguda: 11,64 quilòmetres.
Desnivell acumulat pujant: 502 metres, baixant: 502 metres.
Altitud mínima: 654 metres, màxima: 921 metres.
Temps total: 3 hores i 28 minuts.
Ens trobem a la Plaça del Dr. Griera presidida per la Font del Poble. Una font urbana que es va construir en commemoració de l'arribada de l'aigua al poble, als anys 60 del segle XX. Consta d'un pedró i d'una pica. Al pedró hi ha gravat l'escut de Sant Bartomeu del Grau i, a sobre, hi ha una placa en metacrilat, col·locada el 15 de juny de 1986, amb quatre versos de Jacint Verdaguer. Iniciem la caminada seguint el carrer Vell en direcció nord. En arribar a Cal Ferrer girem a l'esquerra pel carreró estret que condueix a la Font de Plaça. Aquesta casa forma part del conjunt d'edificis que, des de finals del segle XVII i principis del segle XVIII, es construïren al costat del camí que, provenint de la plana de Vic, s'endinsava al Lluçanès. En sortir del poble comencem a tenir bones perspectives, enmig de la boirina del matí, del campanar de l'església parroquial de Sant Bartomeu, que ens queda al nord.
LA FONT DE PLAÇA
Anem baixant i creuem el Camí de Vilanova. Ens dirigim cap a ponent amb el Serrat de Vilanova, de 876 m., al davant nostre.
LA CODINA
El nostre camí segueix el brancal de la dreta. Anem trobant senyals de la Xarxa de Senders del Lluçanès.
En arribar a dalt de tot de l'altre vessant, enllacem amb el Camí de Ferreres. Una carretera asfaltada que seguim cap a ponent una bona estona. Deixem a l'esquerra el trencall de la masia Les Ferreres, la masia més gran i senyorial de Sant Bartomeu del Grau i un dels exponents més bells d'arquitectura rural setcentista de la comarca. El seu origen es deu a l'existència d'una modesta ferreria, dominada pel senyor del Castell de Gurb. A prop del trencall de les Ferreres es troba l'Alzinar de les Ferreres. Un important nucli d'alzines molt antigues.
LA MASOVERIA
En el següent revolt arrenca, a la dreta, un nou accés al mas La Sala.
LA SALA
Després de recórrer uns centenars de metres més, arribem a Sant Genís Sadevesa.
L'ERMITA DE SANT GENÍS SADEVESA
L'ermita és romànica i està constituïda per una nau rectangular amb el paviment de lloses, amb un absis semicircular a llevant, molt ample i amb el paviment de cairons, que s'uneix a la nau per un doble arc o plegament per reduir una mica la seva amplada. Data dels segles XI-XII i té el campanar d’espadanya. L’absis és la part més notable i millor conservada de l’obra original, interiorment està cobert amb volta de mig cercle i exteriorment està decorat amb arcuacions cegues d'estil llombard, repartides en tres espais de quatre arcuacions cada un, separats per lesenes verticals. En l'espai central, té una finestra de doble esqueixada.
Els murs estan fet de carreus de mides irregulars i només desbastats, posats en filades més o menys uniformes i amb molta argamassa per unir-los. És probable que tot l'edifici hagués estat en algun temps arrebossat exteriorment, com sembla indicar-ho la part superior de l'absis, a l'indret de les arcuacions cegues. El campanar d'espadanya és de pedra gran, molt ben tallada i és obra de la reforma del segle XV. En l'edifici actual es poden distingir tres etapes de construcció diferents. Són romànics els murs que la sustenten fins arribar a la teulada, l'absis i la part de volta del final de la nau que el precedeix i el portal de migdia. Segurament durant l'etapa de terratrèmols que va del 1425 al 1448, en la que es varen ensorrar moltes esglésies, deuria caure la volta de l'església de Sant Genís i també el campanar d'espadanya primitiu. Es deuria reparar tot seguit i en comptes de fer una nova volta de pedra, cosa arriscada i costosa, varen optar per fer tres arcs diafragmes que reemplaçaven els antics arcs torals romànics i cobrien l'església amb bigues i trespol de posts de roure, com encara es pot observar al sostre de sobre el cor.
Interiorment la nau té tres arcs torals; el de més a ponent és clarament apuntat de tradició gòtica i els altres molt sortits del mur a la seva base i aplanats a la part superior. El situat més a ponent, que s'adossa a la barana del cor, és totalment gòtic, amb l'arc apuntat i fet de pedres ben treballades que inicien l'arc molt avall del seu arrencament, i els altres dos arcs eren iguals, però van ser mutilats a partir del punt on s'inicia la volta ogival i reomplerts fins al terra de l'església.
Passem a l'època barroca. A partir de mitjan segle XVIII, el país va experimentar una etapa de gran vitalitat econòmica que va fer reformar o ampliar la majoria de masos de la comarca i aixecar noves esglésies o abarrocar les existents. Entorn del 1781 es va construir una sagristia adossada a l'església i es va cobrir amb volta de rajola amb el sistema dit volta de llunetes pels arcs triangulars que reforcen la volta als seus extrems. Es va enguixar tota l'església, incloent l'absis romànic i amb una aparença interna barroca. La varen també pintar tota i fer com una aurèola de núvols sobre el sant que presidia el centre de l'absis. Encara podem observar restes d'aquestes pintures sobre el guix del parament interior de l'absis. L'any 1989 es va suprimir la sagristia i només es va deixar amb la coberta primitiva de bigues i empostissat de roure, la part que correspon al cor, que també es construiria en aquesta època barroca.
Aquesta crònica s'ha basat amb l'escrit fet pel Dr. Antoni Pladevall Font, historiador i rector de la parròquia de Sant Quirze Safaja, "Visita feta a Sant Genís el 17-IV-1998".
Els organitzadors aprofiten aquest bonic racó del Lluçanès, per convidar-nos a un bon esmorzar a base de pa amb tomàquet, embotits i formatge, i un cafè ben calent.
A la façana de ponent de l'església hi ha adossat el mas Sant Genís, de planta baixa i pis i amb la coberta a doble vessant. La façana principal és a migdia i la porta al seu centre amb brancals de pedra treballada i la llinda de fusta; hi ha una finestra a cada costat de la porta amb els elements de pedra. Albergava la rectoria de l'església de Sant Genís Sadevesa fins al moment que aquesta va perdre les seves funcions parroquials i va passar a ser una simple sufragània de Santa Maria d'Olost.
Abans de deixar Sant Genís Sadevesa, decidim fer una fotografia de record de tots els que hi hem participat.
LA DEVESA
L’article salat "sa devesa", que acompanya a Sant Genís de la Devesa, confirma que aquesta denominació es anterior a la guerra de 1.714, des de la qual s’establí una persecució a la llengua catalana i que va fer canviar l’article salat del català antic, per l’article castellà, amb només unes poques excepcions; Sadevessa, Sasserra, Sacama, Savall... la major part d’elles en llocs on la presència de les tropes ocupants era baixa o inexistent.
A continuació deixem l'ermita de Sant Genís, i reemprenem la caminada. Retrocedim uns metres per anar a buscar un camí que passa per darrera l'ermita i va baixant de nou. Donem una darrere ullada, ara pel cantó de tramuntana, a l'ermita.
A continuació creuem el Torrent de Sant Jaume i després que la pista es decanti clarament cap a llevant, albirem l'església de Sant Jaume de Fonollet.
L'ESGLÉSIA DE SANT JAUME DE FONOLLET
És una església bessona de la que hem vist a Sant Genís Sadevesa, de planta rectangular datada del segle XI i molt ben conservada. L'església de Sant Jaume de Fonollet consta d'una nau, no gaire llarga, coberta amb volta de canó, reforçada per un arc toral i amb un sol absis a llevant.
Al mur del costat de migdia s'obre una altra finestra de doble esqueixada, i un portal amb dovelles d'arc de mig punt, sense cap element decoratiu. A la porta hi ha un curiós i bell forrellat, d’estil romànic, molt simple i de forma tradicional, però amb unes decoracions geomètriques, que consisteixen a combinar la línia trencada amb els punts. Durant el segle XII es va obrir aquest portal i es va tapar el que hi havia a ponent. Curiosament aquest portal és semblant al que es troba al mur de ponent. Hem de considerar que el portal principal és el de migdia, doncs segons la tradició, en tot el romànic, les portes comencen obrint-se al migdia; i és molt més tard que es traslladen les obertures a ponent.
El mur de ponent està coronat per un campanar d'espadanya d'època no romànica, i que amb el temps se li va afegir una estructura sostinguda per dos pilars de pedra assentats damunt la volta de l'església. Hi ha una campana a l'arc del costat sud de l'espadanya. Aquesta estructura està coberta amb teules sobre una encavallada de fusta com si fos un comunidor. Hi ha una creu de pedra sobre la coberta adossada a l'espadanya.
A la part interior de la porta del mur de migdia hi ha una llinda de fusta, recoberta amb guix i pintura. Així mateix la part interior de la finestra del mur de migdia està aprofitada com a fornícula. El paviment de la nau és de cairons i, per accedir al presbiteri, s'ha de pujar dos esglaons.
Pugem fins a dalt de cor per una escala de fusta. Les teulades són de teules àrabs, tant la de la nau com la de l'absis, i acaben en una barbacana de lloses col·locades sobre una cornisa de blocs de pedra i sense decoració. Les lloses que apareixen al coronament dels murs podrien ser les restes, bé que restaurades, d'una antiga coberta de lloses.
Després de visitar l'església, reemprenem la caminada seguint la pista cap a llevant per sota el Serrat de Sant Jaume. Al cantó dret veiem una altre de les grans masies de Sant Bartomeu del Grau: La Burguesa.
LA BURGUESA
La informació que hem trobat ens diu que és un edifici de planta rectangular, i que consta de planta baixa i pis, amb un cos afegit a la part central de l'edifici que li dóna una aparença de basílica. La coberta és a doble vessant orientada de nord a sud. Les façanes estan totalment arrebossades i pintades de blanc, excepte els elements de pedra de la porta i finestra. La seva història es remunta a l'edat mitjana, i el mas continua sent esmentat en els documents del segle XVI.
A continuació deixem diversos trencalls a la dreta que porten a La Burguesa, i enllacem amb una pista més ample que en un no res ens deixa davant la carretera de Perafita.
Creuem la carretera i al cap de poc enllacem amb la pista transversal del Camí Vell de Perafita. Tombem a la dreta, cap a llevant. Ens estem movent sobre els 850 metres d'alçada, i gaudim cap al nord d'una extensa panoràmica sobre els camps i els boscos del Lluçanès. Es distingeixen diverses cases. Una d'elles és el Vilaró.
EL VILARÓ
A l'alçada del Camp de Barri retrobem de nou la carretera de Perafita. Caldrà seguir-la una estona, pràcticament fins a l'entrada de Sant Bartomeu. Quant arribem a l'inici de la carretera de Ferreres, podem deixar l'asfalt i seguir per sobre la vorera que en aquest punt s'inicia. Passat el trencall del Grèvol, en el punt quilomètric 13, ens desviem cap a la dreta travessant un solar i seguint un sender que passa per darrere les cases del nucli antic de Sant Bartomeu del Grau. Sortim al carrer de la Nou.
CAL NOIGENET
Es tracta d'un edifici de planta baixa i una planta sota la teulada. La seva coberta és a doble vessant amb l'orientació est-oest. Els murs són de pedra i estan totalment arrebossats. La façana principal, situada a l'oest, és pràcticament simètrica. La porta és adovellada amb un arc de mig punt; a la clau hi ha la inscripció "1807"; a la planta baixa també hi ha petites finestres amb elements monolítics de pedra als brancals, ampits i llindes. Disposa de dues finestres, una a cada costat de la porta, amb els elements també de pedra; al centre, sobre la porta, n'hi ha una de més moderna que vol imitar les antigues. Correspon al grup d'edificis construïts durant el segle XIX que van configurar un eix urbà a l'oest de l'església parroquial.
Tot seguit donem la volta seguint el carrer de la Nou i arribem davant l'església de Sant Bartomeu del Grau.
L'ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT BARTOMEU
A continuació seguim el Camí de Vilanova que arrenca cap a migdia. És un camí asfaltat que seguim fins a trobar un encreuament. És el mateix que hem passat a primera hora del matí. Girem a l'esquerra i refem les mateixes passes del matí.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada