Satèl·lit
Topogràfic Distància recorreguda: 13,85 quilòmetres.
Desnivell acumulat pujant: 459 metres, baixant: 459 metres.
Altitud mínima: 479 metres, màxima: 633 metres.
Temps total: 5 hores i 17 minuts.
Ens trobem a Santa Eugènia de Berga, en plena Plana de Vic, per seguir el sender de petit recorregut PR-C 93, d'aquesta població. El nom d'aquest municipi es pronuncia a la comarca amb la e oberta (Bèrga), en contraposició a la de la capital del Berguedà, que es pronuncia amb la e tancada (Bérga). El seu origen prové d'una antiga vila rural anomenada Berga, documentada des del 910 i que és recordada encara per la partida de terra anomenada els Plans d'en Berga, situada a prop de Sala-d'heures. El recorregut es preveu força pla, doncs bàsicament recórrer àmplies extensions de conreu, limitades per petites serralades o turons testimoni de margues blavoses. El punt de sortida és la Plaça Major de Santa Eugènia, en ella hi descobrim diversos elements arquitectònics importants.
L'ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EUGÈNIA DE BERGA
Exteriorment la cúpula forma un cimbori de planta octogonal, sobre el qual s'aixeca un campanar de torre de tres pisos. El primer pis consta de finestres senzilles d'arc de mig punt i en parelles, en el segon són biforades i triforades o de tres obertures partides per dues columnetes en el tercer. La seva coberta és piramidal, força aplanada, feta de lloses i a quatre vessants, acabant amb un pinacle amb creu i penell.
Les façanes laterals estant decorades amb un fris continu d'arcuacions enfonsades, que tenen la part dels arquets en pedra vermella, i finestres cegues, que responen en gran part a l'obra de restauració. En canvi és original la decoració del cimbori, que consisteix en un fris continu d'arcuacions sobre les finestres dels nivells superiors.
S'ha utilitzat dos tipus diferents de materials: els carrerons simplement escairats, disposats en filades uniformes en el cimbori; i els carreus petits, molt ben tallats, disposats en filades uniformes i desiguals als absis i més regulars a la façana de ponent. Les arcuacions, finestres i denticles són realitzats amb una arenisca vermella, la qual forma una composició cromàtica en el conjunt de l'església.
ELEMENTS ARQUITECTÒNICS DE LA FARMÀCIA DE SANTA EUGÈNIA
La finestra està formada per una llinda i una reixa de ferro de fosa. Aquesta es troba en força mal estat de conservació, al estar formada també de pedra sorrenca. Hi té gravada la data 1704 i per sota s'aprecia una inscripció que podria correspondre al nom del rector que pel que s'intueix podria dir-se Johan.
Deixem la Plaça Major i ens dirigim cap al nord a trobar el carrer del Reguer. El seguim cap a la dreta. Al cap de poc travessem el Torrent de Santa Eugènia per sobre el Pont del carrer del Reguer. Aquest és un pont de formigó armat, amb baranes metàl·liques. La seva construcció es degué a la necessitat d'accedir al barri de la Creu del Cim. També se'l coneix com el Pont del Canyet i fins el 1991 pertanyia a Taradell. Al peu del torrent hi ha el lloc conegut com el canyet on les dones anaven a rentar roba i més endavant es tirava el bestiar mort, perquè se'l mengessin els animals carronyaires de la zona.
EL CASAL DE SALA-D'HEURES
L'AQÜEDUCTE DE SALA-D'HEURES
Hem anat veiem com el paisatge de la plana, la zona compresa entre els 400-600 m.a., es caracteritza per l'abundància de conreus intensius, barrejats amb una sèrie de turons desproveïts de tot tipus de vegetació (les margues calcàries de color blavós). En tota aquesta zona els boscos han estat substituïts per espais de conreu. Tot i el predomini d’aquest paisatge, també podem trobar espais, com el paratge de Sala-d'heures, on hi ha roures i alzines i alguns notables conjunts de pinedes. Els boscos de roures, pins i alzines es troben normalment a una alçada que oscil·la entre els 800-1000 m.a., però en aquesta zona de la comarca d’Osona, solen estar entorn dels 500 metres a causa del fenomen de la inversió tèrmica i la presència d’un sòl calcari i un clima relativament plujós. Seguint el corriol, una mica més endavant, trobem a la dreta una font.
LA FONT DEL PARADÍS
L'aigua de la font porta molta calç, com ho prova la formació de tosca als peus del punt del qual emergeix l'aigua. La font, construïda cap als anys 30 del segle XX, respon a l'adequació de tot aquest paratge de Sala-d'Heures com a un lloc d'esbarjo i lleure. Per davant passa el camí que s'agafa a Santa Eugènia i va cap el Pla de la Pomereda o de les Sardanes. La font està ben eixuta i deu fer temps que no raja. L'origen del seu nom podria fer referència a l'ambient natural que l'envolta i que la converteix en un lloc de descans i relaxació. Continuem endavant per dins el bosc, seguint el corriol, que ara puja per unes margues de gres, fins arribar al Pla de Sala-d'heures.
EL PLA DE SALA-D'HEURES
Aquest pla enmig del bosc és un espai encisador. Entapissat d'herba i protegit per uns roures molt vells i grans, forma part, junt amb l'aqüeducte, la font i el pantà, d'aquest entorn privilegiat que és el bosc de Sala-d'heures. Ara entenem perquè ha estat un dels lloc preferits per als vigatans, al llarg dels anys. Aprofitant aquest lloc tant adient, ens hi aturem per esmorzar. Pel seu extrem nord hi passa el canal de desguàs del proper pantà. El canal, que presenta les parets fetes amb pedra del país unides amb morter, s'aixeca sobre la roca natural, i està força malmès. La seva funció és fer de sobreeixidor del pantà. Surt per la seva banda esquerra i té una amplada d'uns 4 metres i les parets una alçada aproximada de 1,10 metres. Després d'esmorzar ens dirigim cap a la llera del canal. El creuem i ens enfilem per l'altra banda fins assolir la part superior de la petita presa.
EL PANTÀ DE SALA-D'HEURES
S'encarrega d'emmagatzemar l'aigua dels torrents de Vilalleons i Rocafarigola. El promotor de l'obra va ser Carles de Fontcoberta, que també va fer els dipòsits d'aigua, l'aqüeducte, el canal i la Font del Paradís, a fi d'aplegar aigua per a la casa i altres dependències del mas de Sala-d'heures. El pantà quan estava en funcionament servia per recollir aigua per regar els jardins, avui abandonats, i per consum del bestiar. Passem per sobre la presa, el paviment de la qual ara és de terra però per sota hi ha pedra, doncs la vegetació i la sorra l'han anat tapant. Un cop a l'altra banda, comencem a enfilar-nos cap al nord. Abans però, encara podem observar una altra estructura del sistema de transport d'aigua cap al Casal de Sala-d'heures.
LA CANALITZACIÓ DE SALA-D'HEURES
EL PLA DE LA MATA O PLA DEL CAMP D'AVIACIÓ
REFUGI ELEMENTAL DE L'OMEDA O AUMEDA 2
Entorn de l'aeròdrom Vilatorta es van construir 13 refugis elementals i un d'excavat a la roca. Aquests refugis s'assentaven en llocs estratègics i tenien la funció de casetes de vigilància militar. La frondositat d'aquesta roureda permetia mantenir els avions resguardats i controlats pels soldats republicans que hi feien guàrdia. Aquest es troba situat davant el mas Omeda i està tapiat amb totxo, per evitar-ne la seva espoliació.
L'OMEDA
És una construcció de planta baixa, primer pis i unes golfes sota la coberta. Els seus murs són de pedra irregular amb les cantoneres diferenciades. Té diversos cossos afegits al principal. La façana s'orienta a migdia i disposa de finestres de diverses tipologies, moltes d'elles de maó massís. És una masia documentada al segle XIV, en un document del 1368, com un mas remença de la parròquia de Santa Maria de Vilalleons. Quan es va construir va rebre aquest nom perquè en la seva propietat hi abundaven oms de molta antiguitat. D'aquí deduïm que les seves terres de conreu, a més de tenir riquesa en aigua provinent del torrent del Llopart, són fèrtils i productives. L'Omeda pertany al terme de Santa Eugènia de Berga, sent la pista del seu davant la línia de separació amb el terme de Sant Julià de Vilatorta.
REFUGI ELEMENTAL DE L'OMEDA O AUMEDA 1
CAN DISCORRA O DISCORRE
Situada a l'esquerra del camí, és una petita masoveria de planta quadrada, coberta a dues vessants i amb el carener perpendicular a la façana de migdia. Està construïda damunt un serradet de pedra viva i consta de planta baixa i primer pis. Els murs són de pedra basta, morter de calç, arrebossat i totxo, i la coberta de teules. La façana té un portal rectangular de totxo amb la llinda de fusta i dues finestres al primer pis. Davant la façana principal hi ha la llisa o pati. L'entorn es caracteritza per la presència de camps de conreu i arbres, entre els que destaca un avet, davant la casa. La carretera es va dirigint cap a la Serra de Sant Marc, un dels punts més privilegiats de la Plana i des de la qual, en dies clars, es pot apreciar una bonica vista de la plana de Vic i els seus pobles.
Abans d'arribar al punt més elevat de la Serra de Sant Marc, deixem a mà dreta el trencall a la masia anomenada Serra de Sant Marc. Aquest mas, del qual en tenim notícies com a mínim des del segle XIV, era propietat eclesiàstica. Actualment allotja diverses naus i construccions annexes al seu voltant, dedicades a la cria de bestiar. La casa queda amagada per la vegetació, i ha patit diverses ampliacions que han modificat la seva aparença original. A continuació, i després d'una curta i suau ascensió, la carretera ens apropa fins a la capella de Sant Marc.LA CAPELLA DE SANT MARC
EL MONÒLIT DE FÈLIX RODRÍGUEZ DE LA FUENTE
El 14 de març del 1980, va morir en accident d'aviació el naturalista Félix Rodríguez de la Fuente mentre enregistrava, en càmera de cinema, una de les sèries documentals sobre Fauna que el van fer famós. Era el mateix dia que feia 52 anys. Uns admiradors d'Osona van fer-l'hi un modest homenatge amb aquesta escultura, d'una àliga, que des d'el Turó de Sant Marc contempla el cel i l'horitzó pirinenc. Una inscripció a la columna del seu pedestal ens diu: "Osona al Dr. Félix Rodríguez de la Fuente. Grup d'art Orfeó Vigatà. Nadal 1980". A banda del culte a Sant Marc, molt arrelat entre els habitants de Santa Eugènia de Berga i també els del poble veí de Calldetenes, el paratge on es troba ubicada la capella és, de per sí, un espai especial per les vistes que s'hi poden contemplar.
LA SERRA DE SANT MARC
La Serra de Sant Marc culmina al turó de Sant Marc, que amb 580 metres és l'alçada més gran del terme de Calldetenes. Es tracta d'un turó format sobretot per margues gris-blavoses molt erosionades, conegudes com a "margues de Vic" o "pedra morta", que per la seva compacitat es desfan molt fàcilment. Aquest tipus de marga, modelada per la pluja, dóna lloc a un relleu aixaragallat on el sòl ha desaparegut en molts dels trams, donant lloc a una vegetació formada bàsicament per arbustos i plantes aromàtiques, molt adaptades a viure en condicions molt eixutes. Hi predominen el jonc, el fenàs de marge, la farigola i l'argelaga. Als llocs on el sòl té més profunditat, hi creixen clapes de roure. Des d'aquest indret es té una bona panoràmica de la Plana de Vic, del massís del Montseny, de les Guilleries, el Collsacabra i de la serra de Bellmunt.
Descendim de la Serra de Sant Marc, agafant un corriol al costat d'una alzina, que ressegueix el llom de la carena de margues blaves, en direcció nord-oest. A poc a poc anem baixant aquesta zona plena de xaragalls, descobrint de tant en tant les fites que indiquen el límit entre Santa Eugènia i Calldetenes. Un cop descendit el turó arribem a tocar del nucli urbà de Calldetenes. Davant nostre tenim la Farigola, el Collet i la Farigoleta, cases de pagès situades molt a prop del nucli urbà d'aquest ultim. Tot seguit tombem a l'esquerra i ens dirigim cap al sud per una pista de terra molt més ampla. Més endavant deixem al cantó esquerra la masia de Can Marró i de seguida arribem a Can Co.CAN CO o L'HOSTAL D'EN MOLES
LA CASA NOVA DEL MAS MITJÀ
Edificació moderna construïda rehabilitant l'antiga masia. El topònim ens permet relacionar-la amb el proper mas Mitjà. Revoltem el mas, tot passant pel seu davant, després creuem el Rec de Fontanelles i a continuació enllacem amb una pista transversal. Girem cap a la dreta i una mica més endavant ens plantem en el Mas Mitjà.
EL MAS MITJÀ
LA CAPELLA DE LA PURÍSSIMA
L'ORATORI DE SANT MIQUEL DELS SANTS
EL POU DEL MAS MITJÀ
El pou del Mas Mitjà està situat a uns 80 metres del mas, en el camí que porta a Can Cruselles. El pou és de planta quadrada, amb la porta tancada amb forrellat i feta de fusta de roure. Les parets són de maons massissos i la coberta és de teula àrab, a dues vessants i amb pedres per aguantar les teules i també amb dos respiradors. Després de fotografiar tots aquests elements d'aquest important mas, retornem a la pista que seguíem. Des d'ella, i amb el teleobjectiu, observem cap al nord-est, la casa de la Farigoleta i al fons, les serres de Cabrera i Pla d'Aiats.
Avançant amb bon ritme, sempre per la pista principal, deixem a l'esquerra el trencall de Can Lloselles. Més endavant arribem a la carretera de Vic a Taradell. La creuem i entrem en una petita zona urbanitzada. Seguim de front i a continuació tombem a la dreta, seguint el vial de la urbanització. Al cap de poc agafem un corriol, a mà esquerra, que surt entre dues cases de la urbanització, i després de passar pel darrere d'una d'elles, continua enmig del camps cap a ponent. Aquest camí fa de partió entre els termes de Santa Eugènia i Vic. Finalment arribem a la masia de Can Serraïma, situada ja dins el terme de Vic.CAN SERRAÏMA
Un cop a l'altra banda, davant nostre tenim la casa de l'Horta Fonda. Aquesta junt amb el Mercer, l'Horta Vermella i d'altres que anirem trobant, són un exemple del passat agrícola del barri de l'Horta Vermella de Vic. Enmig d'aquests masos hi discorren dos rius: el Mèder i el Gurri. Tot plegat fa que aquest tram de la caminada, ens permeti realitzar un bonic recorregut per les ribes del Riu Gurri, alternant el marge dret i l'esquerra. Conreus, aigua i camins ens aniran acompanyant. Girem a l'esquerra i seguim l'antic Camí de Taradell, que marxa cap al sud-est, una mica enlairats sobre el Gurri. Al cap de poc arribem a la masia El Mercer.
LA MASIA DEL MERCER
El Mercer és una masia catalogada, datada del 1672. Forma part de l’extens patrimoni de la família Bayés, molt coneguda a Vic. La façana principal, orientada a sud, està parcialment arrebossada deixant entreveure la pedra original. A la part baixa hi trobem la porta d’entrada, lleugerament descentrada de l’eix de l’edifici. Històricament és un dels dos llocs, juntament amb Can Detes, que van resultar, en la dècada dels 80 i 90, emblemàtics per la música de la comarca d’Osona. Aquí es van forjar grups com "Os Pedrer", "Karda Fàstik", "Brams", "Fausto Gramola All Stars", "Ubrique’s Band", "La Noche del Leeds", "Los Diamantinis" i una llarga llista de noms coneguts i no tan coneguts de la música Osonenca. El Mercer, a part de ser local d’assaig, era un punt de reunió dels músics de la comarca i fins i tot s’havien organitzat concerts, Jam Sessions i trobades de tota mena que dinamitzaven el panorama musical. Deixem un camí a la dreta que s'endinsa cap a Vic, i continuem pel que baixa paral·lel al riu. Arribem a la palanca de Can Detes.
LA PALANCA DE CAN DETES
En aquests entorn abunden els arbres de ribera sobretot els pollancres. Això fa que el camí sigui ombrívol i fresc. Tradicionalment el riu ha actuat de límit entre els municipis de Santa Eugènia de Berga, Vic, Taradell i Malla. La seva presència va facilitar l'assentament humà en aquesta zona, en un entorn on els recursos hidràulics són escassos i de caire estacional. No és d'estranyar que al llarg del seu curs es construíssim en època medieval, o fins i tot en un moment anterior, cases i masies com les de Plantalamor, la Torre de Benages, el Mercer, Can Baixeres, etc. Poc després deixem a mà dreta la masia de Can Detes. Una mica més endavant travessem a gual el Gurri, i entrem de nou en terme de Santa Eugènia enllaçant amb el camí de Can Plantalamor. El deixem i continuem pel passeig que segueix aigües avall el riu Gurri. Finalment arribem a la zona de la Font dels Frares.
LA FONT DELS FRARES

En aquest paratge hi desemboca la riera de Santa Eugènia o de Vilalleons, que resta retinguda per una petita resclosa abans de desguassar al Gurri. Està feta amb pedra del país amb uns 2 metres d'alçada i uns 15 de llargada. Disposa de dues sortides d'aigua, una a la façana i l'altra a la banda esquerra. Es creu que es va construir per agafar aigua pel molí de Plantalamor. Al 2011 es va recuperar la Font dels Frares. Se la va redescobrir, enterrada sota una quantitat de sediments de la riera i d’un bon gruix de vegetació que en dissimulava la seva localització. Si bé la font, pròpiament dita, és en terme de Santa Eugènia, les fontades, passejades i trobades que s’hi feien, havien estat molt populars per als vigatans fins ben entrats els anys setanta del segle passat. A l'altra banda del riu s'entreveu la Torre de Benages.
Continuem el nostre recorregut per sobre una ampla lleixa de margues grisoses. De nou, ens toca travessar el Gurri, i ara ho fem per sobre de deu pilons de formigó, ancorats sobre la llera del riu. Ens estem apropant a la zona dels meandres del Gurri. Aquests són un reflex del curs meandriforme que té el Gurri quan travessa la Plana de Vic. El meandre és una corba que descriu el riu quant el pendent és molt baix. En aquest cas ens trobem davant un doble meandre. Després de recórrer la primera corba del meandre, arribem a una cruïlla de camins. El de la dreta porta a la Torre de Benages i després fins a Vic.
MAS EL SUSENTÓ O LA CASANOVA DE PLANTALAMOR
No deixem la carretera fins arribar a Santa Eugènia de Berga. Entrem al poble pel Polígon Industrial de Can Bolló seguint el carrer de la Indústria. Creuem la carretera d'Arbúcies i ens endinsem al nucli antic fins arribar de nou a la Plaça Major.

informació

2 comentaris :
No he vist a cap blog, unes rutes tan ben explicades i amb tan detall i rigor. Felicitats per la tasca!
El Sot de la Dona morta, on cau exactament?
Gràcies
Publica un comentari a l'entrada