


Distància recorreguda: 16,76 quilòmetres.
Desnivell acumulat pujant: 808 metres, baixant: 808 metres.
Altitud mínima: 229 metres, màxima: 567 metres.
Temps total: 5 hores i 26 minuts.
Ens trobem al Càmping el Pasqualet, on fem els corresponents tràmits abans d'emprendre la caminada.
Sortim en direcció a la carretera de Sant Sebastià de Montmajor, que seguim cap a l'esquerra. Al cap d'una estona i després de passar el pont sobre la riera de Caldes, agafem un camí a la dreta que porta a la Torre Nova. El recorregut comença a enfilar-se mentre seguim sempre el camí principal. Més endavant se'ns ajunta una pista per la nostra esquerra en un revolt molt pronunciat cap a la dreta. Seguim per la pista principal cap a la dreta. Ben aviat deixem a mà dreta la Torre Nova, una edificació singular visible des de diferents punts d’aquest recorregut.

Ens trobem a la zona del Turó de la Torre Nova, situat entre la riera de Caldes i la muntanya del Farell. Seguim recta per la pista més important. Travessem el Torrent del Molí i continuem avançant tot planejant cap al nord. En arribar a la zona sota el Morro de Porc i quant hem recorregut uns tres quilòmetres, ens espera l'avituallament de la xocolata amb galetes de tots els gustos.
A mida que anem pujant el camí es complica. Hem de salvar un desnivell d'uns 150 metres, i per fer-ho trobarem diferents trams equipats amb cordes, per part dels Amics del Sender, que ens hi ajudaran. Aquest fet junt amb que aquest tram es troba molt al principi de l'itinerari, provoca unes importants retencions en el recorregut. En una caminada popular, no tothom està preparat per afrontar correctament aquests entrebancs i més quan no hi ha camins alternatius.
Aquestes retencions tenen un avantatja, ens permeten gaudir de les extenses panoràmiques que tenim davant nostre. Podem distingir les cases de la Urbanització dels Saulons i la silueta inconfusible de la Torre Nova.
Després de pujar pel corriol, a vegades molt dret, finalment arribem a una esplanada. És el Turó del Casuc, un dels miradors més privilegiats de l'entorn de Caldes. El turó es situa per sobre del Morro de Porc, des d'on tenim una magnífica panoràmica amb vistes sobre Sant Feliu de Codines, el Montseny i els cingles de Bertí.
Avancem per l’esplanada, enmig de matolls, fins a enllaçar amb una pista forestal que seguim cap a la dreta. Anem avançant en direcció al nord-oest, deixant de banda els diferents trencalls que trobem a dreta i esquerra. Passem per la zona de la Pinassa. Mirant cap al nord-oest podem observar els Cingles de Gallifa.
Creuem la riera i una mica més endavant trobem l'avituallament corresponen a l'esmorzar.
Després de recuperar les forces reemprenem la caminada seguint la pista fins a una bifurcació. Girem cap a l'esquerra seguint un camí secundàri. Després de passar una esplanada al final de la pista, agafem un corriol a l’esquerra, deixant el camí més ample que se’n va a la dreta. Anem remuntant el Torrent de la Ferreria que ens queda a l'esquerra. En arribar a la capçalera, el torrent es bifurca i nosaltres comencem a enfilar-nos per la dreta. Ben aviat arribem a les runes de Can Ciuró.
CAN CIURÓ
CAN POLVORÉ
Poc podem dir d'aquest mas. Tant sols fer esment a una ressenya que explica que durant l'any 1850, el bisbe de Barcelona va suspendre el culte de la veïna ermita de Santa Maria del Grau, perquè la capella amenaçava ruïna, i va manar que es retiressin l'ara de l'altar i la campana. Immediatament es va complir el decret del bisbat, però la capella continuava amb les mateixes deficiències. Nou anys després, l'octubre del 1859, el rector de Gallifa comunica que l'ara de l'altar és custodiada a la rectoria; no obstant, la campana havia estat retirada, d'amagat, pels feligresos de Gallifa i es va guardar a Can Polvoré. Això ho havien fet per evitar que se l'enduguessin a l'església de Gallifa.
Uns quants metres més endavant, arribem a l'ermita d’estil romànic de Santa Maria del Grau.
L'ERMITA DE SANTA MARIA DEL GRAU
L'ermita és un petit edifici d'una sola nau, de planta rectangular, que fa 10 metres de llarg per 5 d'ample i té l'absis, de planta semicircular, a llevant. La unió de l'absis amb la nau, d'amplada diferent, es resolt mitjançant una doble raconada en degradació. La nau esta coberta per una volta de canó seguit generada per un arc de mig punt, que segons sembla va ser bastida al segle XIX després d'ensorrar-se la volta de fusta que hi havia. L'absis és cobert per una volta de quart d'esfera i s'observa una petita finestra centrada, d'una sola esqueixada. La nau, en canvi, disposa de dues finestres de doble esqueixada; una situada a la façana de migdia entre la porta i l'absis, i l'altre centrada a la façana de ponent. La porta d'entrada és emplaçada al mur de migdia i consisteix en un capialt de mig punt; l'arc que dóna a l'exterior és el més petit i està fet amb dovelles de pedra tosca treballada, dues de les quals són exageradament amples, mentre que l'arc interior, més gran, està fet amb dovelles rústegues.
Continuem per la pista i a una cinquantena de metres de la capella, trobem les restes d'una altra capella, pràcticament enderrocada.
A continuació la caminada davalla suaument fins arribar a un punt en que la pista es bifurca cap a la dreta i esquerra, just abans dels marges de la riera de Sant Sebastià.
EL GORG DE LES ELIES
Creuem el Torrent de Les Elies just davant el gorg. Continuem la caminada acostant-nos a la Riera de Caldes, que baixa per la nostra dreta. Enllacem amb una pista i entrem de nou en terme de Caldes. A la vegada abandonem els senyals del PR-C 9, que marxa per la dreta per creuar la riera i seguir el Camí de Les Elies. Nosaltres avancem i més endavant també creuem el Camí de Les Elies i tot seguit la riera. Continuem pel cantó dret d'aquesta i ben aviat veiem a l'altra banda la masia de Les Elies.
LES ELIES
A continuació el camí s'endinsa al bosc durant una estona, fins que s'apropa de nou a la riera. Arribem a la Font del Rei.
LA FONT DEL REI
Més endavant enllacem amb una pista a l'alçada de l'Hort del Baió. Aquí trobem senyals de la variant del PR-C 9.1 que porta del Gorg de Les Elies a Caldes. La seguim cap a l'esquerra i ben aviat creuem la Riera de Caldes. A continuació arribem a una bifurcació amb un pal indicador.
EL POU DE GLAÇ DEL PRAT DE DALT
La volta exterior presenta dues obertures de forma rectangular, per permetre l'accés del personal que hi treballava i l'extracció dels blocs de gel mitjançant una politja. Les obertures tenen la llinda, els brancals i l'ampit de pedra. En la primera obertura que trobem arran de camí, i que dóna a l'est, la llinda té una inscripció on es pot llegir "1778. TOMÀS PRAT ME FECIT". El pou de glaç sempre ha estat propietat de la família del Prat de Dalt.
Retornem a la pista i comencem a davallar cap al sud-oest i més endavant cap a llevant. Després de seguir sempre el camí més important, arribem a una gran esplanada on hi arriben diversos camins. Agafen la primera pista que marxa cap a la dreta. Ara el camí planeja bastant. Deixem un trencall a la dreta i després un altre a l'esquerra. Arribem a una bifurcació i agafem el camí de l’esquerra que puja lleugerament. Al cap de poc ens situem sota el Turó de Ferles on s’acaba la pista.
Des d'aquest punt tenim bones vistes cap a Caldes i la Torre Nova. A continuació seguim per un corriol que surt a l’esquerra i, enfilant-se una mica, ens deixa en el Pla de Ferles. Després de planejar en direcció a llevant, tot passant pel costat d’una finca, trobem un gran arbre mort. Seguim el corriol cap a la dreta i comencem a davallar. Després d’una forta baixada arribem a una pista. La seguim cap a l’esquerra per de seguida deixar-la i agafar un corriol que surt a la dreta. Després passem pel costat de les darreres cases de la urbanització dels Saulons. El camí segueix baixant fort. En un revolt molt pronunciat cap a la dreta, seguim un petit corriol a mà esquerra. El corriol primer planeja i després baixa de forma brusca fins a trobar un camí de llambordes, el "Camí del Foment", on tornem a veure senyals del PR-C 9.1.
EL CAMÍ DEL FOMENT O DE CASTELLVELL
Molts dels camins de terra, en arribar al segle XIX van quedar obsolets. Aquests camins i carrers, necessitaven una capa de rodament més ferm que facilités el trànsit dels nous mitjans de transport. L'aparició de la llamborda venía a solucionar aquest problema. Es tractava d'una pedra resistent, tallada de forma prismàtica, i col·locada una al costat de l'altra, sobre una base de sorra o formigó. La història de les llambordes de Caldes està lligada a l'explotació de pedra que es remunta al final del segle XIX quan, coincidint amb la millora de les comunicacions, per la inauguració del ferrocarril de Mollet a Caldes, l'any 1890 s'adquireixen part dels terrenys de la família Castellvell. Les primeres extraccions de pedra amb forma de llamborda es van realitzar entre 1892 i 1893. Es va arribar a subministrar llambordes a tot Catalunya, Aragó i Mallorca. Es va adequar amb llambordes tot el camí des de la pedrera fins a l'estació de tren. La pedrera va tancar l'any 1933. Després de la Guerra Civil l'any 1939, es va tornar a obrir. Més endavant molta de la maquinària va ser arrossegada per les riuades de l'any 1962. L'empresa va tancar definitivament l'any 1968, amb menys de vint treballadors.
Entrem en el final del nostre recorregut. Seguim el Camí del Foment cap a l'esquerra fins arribar a la carretera asfaltada que porta a Sant Sebastià de Montmajor. La seguim cap a l’esquerra fins arribar de nou al punt de sortida.
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada